Posty

Wyświetlanie postów z kwietnia 22, 2020

7a Budujemy wypowiedzenie wielokrotnie złożone.

DZIEŃ DOBRY  na lekcji online! 1. Zapisz temat z dzisiejszą datą.  2. Otwórz podręcznik na str. 232.       Wcześniejsze informacje o zdaniach złożonych współrzędnie i podrzędnie są na str. 195. Lekcja z 30 marca  zd. współ. złożone 3. Przeczytajmy nowe wiadomości ze stron 232-233. Zróbmy notatkę:       WYPOWIEDZENIE WIELOKROTNIE ZŁOŻONE: zbudowane z przynajmniej trzech wypowiedzeń składowych (zdań lub równoważników), które mogą być połączone ze sobą współrzędnie lub podrzędnie. Oddzielamy je od siebie przecinkami, oprócz zdań złożonych współrzędnie łącznych i rozłącznych (i, a, albo, lub). 4. Kolejność przy rysowaniu wykresu: podkreśl orzeczenia(czasowniki), wtedy widzisz, ile jest zdań składowych znajdź zdanie główne, najważniejsze, od niego zaczyna się rysowanie wykresu (nie zawsze będzie pierwsze w kolejności), nie zawiera ono żadnych spójników czy zaimków, jest samodzielne zdania podrzędne rysuj na dole, współrzędne obok siebie równoważnik (np. imiesłowowy)

6b Kiedy piszemy litery: ą, ę oraz om, on, em,en (2 godz.).

DZIEŃ DOBRY, Gadulce!!! Dziś potężna dawka gramatyki.  Przypominam, że już jutro widzimy się i słyszymy na lekcji online👩👨👍. Godz. 9.50 na kanale Meet. 1. Zapisz temat lekcji z dzisiejszą datą. Otwórz podręcznik na stronie 204. 2. Przeczytaj głośno przypomnienie i nową wiadomość ze stron 204-205. Zróbmy sobie notatkę, ale wypiszemy tylko te przykłady, które sprawiają nam problemy ortograficzne:  notatka graficzna ę, ą 3. Jeśli chodzi o połączenia: on, om, en, em to sprawa nie jest już tak prosta. W niektórych wyrazach po prostu je zapisujemy: najczęściej przed spółgłoskami p,b,d,dź,t,c,ć,g,k. I już.   Łatwiej zapamiętać zasadę odnośnie do pisowni OM: zawsze piszemy końcówkę -om w rzeczownikach liczby w mnogiej w Celowniku (komu, czemu?). Pamiętacie: C. dziewczynOM, zasadOM, chłopcOM.    🔊 Nigdy nie piszemy tam zakończenia -ą!!! Jest to błąd ortograficzny. 4. Na drugiej godzinie wykonujemy samodzielnie zadania z podręcznika: 1/204, 2/205, 4/205, 5/2