7a ,,***oblicze ojczyzny" Tadeusza Różewicza jako wiersz wolny.

Dzień dobry, Kochani!

Nadal jesteśmy w czwartym rozdziale. Proponuję na dziś analizę i interpretację wiersza Tadeusza Różewicza. To niezwykły poeta, nieżyjący już dzisiaj, który urodził się 1921 r. i należał do pokolenia Kolumbów. 

Kolumb to odkrywca, prawda? I oni nim też byli. Odkrywali zupełnie nową Polskę - wolną! Byli pierwszym pokoleniem, które rosło, dojrzewało w wolnej Polsce. Żyli w takiej swoistej antycznej Arkadii - krainie szczęścia. Aż do czasu...
W dorosłość bowiem weszli jako żołnierze, walczący poeci, harcerze. II wojna światowa zmieniła ich rzeczywistość, wymagała dostosowania się do nowych reguł. Uczyli się na tajnych kompletach, wiersze pisali na skrawkach papieru, brali szybkie śluby, bo miłość nie miała dużo czasu, walczyli z wrogiem. Wielu  z nich nie przeżyło - Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy. 
Być może kiedyś będziemy mieć czas, by obejrzeć artystyczną biografię Baczyńskiego:

A życie Tadeusza Różewicza stało się świadectwem tego czasu. Przeżył II wojnę światową. Od tej pory jego poezja to próba ocalenia człowieczeństwa, próba odpowiedzenia na pytania: Jak żyć, gdy zatraciło się wszelkie ludzkie wartości.

Czy na to pytanie odpowie wiersz ,,***oblicze ojczyzny"?

1. Zapisz temat w zeszycie z dzisiejszą datą.
2. Przeczytaj głośno wiersz ze strony 174 w podręczniku. Większość utworu to piękny obraz ojczyzny, prawda? Wypisz w zeszycie kilka jej elementów - czyli z czym kojarzy się podmiotowi lirycznemu ojczyzna (np. ulica, dom, podwórko - to co najbliżej, mała ojczyzna). Możesz nawet dołączyć rysunek! 🌷🌼🐇🐓🐥🌞⛅
   Zauważ, że podmiot liryczny wymienia również groby, czyli nie skupia się na samych radosnych obliczach ojczyzny. Na pewno ojczyzna to każda zwykła rzecz, czasem drobna, nieznacząca. A jednak ważna!

3. Przeczytaj ostatnie trzy wersy - czy po mojej wstępnej notatce o życiu pokolenia Różewicza, wiesz już, dlaczego ojczyzna ,,krwawi / boli"? Miłość do niej wymaga ofiar i  poświęcenia, rodzi ból i bezradność. Dziś każdy inaczej może te słowa interpretować, dostosować do swojego życia, prawda?

4. Kiedy czytaliście wiersz, zauważyliście na pewno, że jest trochę inny, dziwny. Dlaczego? Dlatego:
  • nie ma dużych liter
  • nie ma środków interpunkcyjnych
  • ilość wersów w zwrotkach jest różna: od jednego (!) po 5 wersów
  • ilość sylab w wersach też jest różna - najkrótszy wers to dwie sylaby!
                                                                          ⇓
                                                                          ⇓
                                                                          ⇓
                                                             WIERSZ WOLNY
5. Przepiszcie proszę punkt 4 (same cechy=kropki), na kolorowy słowo wiersz wolny. Czyli to taki wiersz, który jest wolny od wszelkich reguł wersyfikacyjnych.
6. Kwestia kolejna to brak rymów - pamiętacie wiersze Kochanowskiego, takie regularne, rymujące się? Tu tak nie jest. Jest to wiersz BIAŁY - BEZ RYMÓW.

7. Na koniec zostały nam ulubione :) środki stylistyczne. Wypiszmy je w zeszycie (nie jest ich dużo):
  • epitet: mała, najbliższa
  • wyliczenie: miasto miasteczko wieś
  • ...............: ojczyzna się śmieje
                                ⏬

                     Jak to nazwiemy? Czekam na odpowiedzi!
8. Nie zapomnij zaznaczyć swojej obecności, dołącz zdjęcie dzisiejszej notatki:
Kliknij tu, by mieć obecność

9. Pamiętacie, że mieliście czytać ,,Siłaczkę" Żeromskiego? Na szczęście nie jest długa. Umawiamy się na środę (01.04), dobrze? Jest wpisana w e-dzienniku. Tu znajdziecie książkę:
https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/silaczka.pdf

Komentarze

Prześlij komentarz

Jesteś obecny/a!