7a Interpretujemy wiersz J. Twardowskiego ,,Podziękowanie” w kontekście cech jego twórczości.
DZIEŃ DOBRY!
Dziś zajmiemy się poezją i to poezją o przyrodzie!
1. Zapisz temat lekcji z dzisiejszą datą.
2. Otwórz podręcznik na stronie 266. Przeczytaj sobie głośno wiersz księdza Jana Twardowskiego ,,Podziękowanie". Możesz również wysłuchać recytacji:
,,Podziękowanie"
3. Zanim przejdziemy do omówienia treści utworu, przeczytaj kilka istotnych informacji o poecie:
W tle słyszysz najsłynniejszy wiersz księdza ,,Spieszmy się kochać ludzi"
,,Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą...".
Jego poezja jest bardzo ,,prosta", jeśli tak można w ogóle o niej powiedzieć, w tej prostocie bowiem przekazuje największe prawdy życia. Dostrzega wokół siebie przyrodę jako nieodłączny element naszego świata. Jest niczym św. Franciszek z Asyżu, średniowieczny święty, który porzucił bogactwa, by służyć Bogu i ludziom. Umiłował przyrodę, potrafił rozmawiać z wilkami (wg legendy), dbał nawet o najmniejsze żyjątka. Na tej filozofii franciszkańskiej wzorował się właśnie ksiądz Twardowski.
4. Do kogo wg Ciebie zwraca się podmiot liryczny, gdy mówi ,,Dziękuję Ci"? Ten zaimek napisany jest wielką literą, zatem zapewne chodzi o Boga. Ten utwór jest swojego rodzaju modlitwą. Podmiot liryczny - człowiek dziękuje Bogu, że nie wszystko jest tylko białe albo czarne. Czytamy to w pierwszym wersie.
5. Zapisz w zeszycie wszystkie elementy przyrody, za które dziękuje Bogu podmiot liryczny:
- krowy łaciate;
- psia trawka (tak wygląda), to taka najzwyklejsza trawa rosnąc na ubogich glebach; chyba że chodzi o coś innego...
- kijanki...
- Dopisz sam kolejne rośliny/zwierzęta.
Zwróć uwagę na zapisywanie złożonych kolorów: bladożółta, szaroniebieskie, brunatnofioletowa. Zapisujemy łącznie, gdy jeden człon określa drugi. Tu znajdziesz więcej informacji: pisownia nazw kolorów.
6. Ostatnie wersy przechodzą do sfery życia ludzkiego:
- za to
że niestałość spełnia swe zadanie
i ci co tak kochają że bronią błędów
tylko my chcemy być wciąż albo albo
i jesteśmy w kratkę
Nasze życie -podobnie jak przyroda - jest zmienne, niestałe. Jesteśmy w kratkę, popełniamy błędy, ale też potrafimy je naprawiać. Jesteśmy dobrzy, ale też skłonni do grzechu. I to wszystko w naszym życiu jest piękne. Za to podmiot liryczny dziękuje Bogu.
7. Budowa utworu:
- niestroficzny (stychiczny) - nie ma podziału na zwrotki;
- utwór nieregularny, wersy są różnej długości;
- brak interpunkcji, brak wielkich liter (oprócz pierwszej) - WIERSZ WOLNY
- brak rymów - wiersz biały
- mała ilość środków stylistycznych
8. Notatka z lekcji: zdania pogrubione, cały punkt 5 (wypisanie elementów) i 7. Powodzenia!
10. Zrób zdjęcie notatki i załącz do formularza: KLIKNIJ TU
Mazura Vova obecny
OdpowiedzUsuń